Recenzja UDP-205 w serwisie Headfonics

Recenzja UDP-205 w serwisie Headfonics

Recenzja UDP-205 w serwisie Headfonics 400 400 OPPOdigital.pl

Nie ma wątpliwości, że OPPO wstrząsnęło rynkiem HiFi. Nie tak dawno temu cieszyliśmy się z niesamowitego połączenia wzmacniacza słuchawkowego i DAC OPPO HA-1 – urządzenie nie tylko było niesamowite, ale osobiście pokochałem je w każdym drobiazgu. OPPO wkroczyło ostatnio na rynek 4K, ale zwykły odtwarzacz płyt UHD to za mało dla tej firmy. Wewnątrz znajdują się dwa doskonałe układy ES9038 PRO i kilka innych niesamowitych funkcji, a to wszystko w odtwarzaczu wideo.

W odtwarzaczu WIDEO. Rozumiecie to?!

Jakość wykonaniaOPPO wykonało obudowę w UDP-205 z dwuwarstwowego szczotkowanego aluminium w celu zminimalizowania wibracji, zarówno tych z zewnątrz jak i pochodzących od napędu. Z przodu znajdziemy porządny wyświetlacz i kilka podstawowych przycisków.

UDP-205 ma naprawdę porządną budowę, waży swoje, jak przystało na high-endowy sprzęt. Wszystkie wejścia i wyjścia są doskonałej jakości, nie mają żadnych luzów, nie trzeszczą, nie dają najmniejszych obaw o to, że w przyszłości doznają uszkodzeń. To istotne, bo kiepskie konektory to pospolity problem w odtwarzaczach Blu-ray.

Jeżeli nie masz dużego doświadczenia z odtwarzaczami filmów, powinieneś wiedzieć, że odtwarzacze z porządnymi wyjściami RCA kosztują sporo. Od OPPO nie spodziewałem się niczego innego, dlatego mogę dać tylko najwyższe noty w kwestii jakości wykonania i wyglądu. Faktycznie, odtwarzacz jest duży, ale w tym wypadku zaliczyłbym to tylko na plus.


Długa lista funkcjiTo urządzenie posiada tak wiele funkcji, że mógłbym napisać 10-stronicowy raport tylko ze specyfikacją i zachwycać się poszczególnymi pozycjami. UDP-205 posiada wręcz absurdalnie długą listę wartościowych cech i nie można jej zlekceważyć. Z szacunkiem proszę! OPPO zdecydowanie wyróżnia się w kwestii audio, dlatego omówimy teraz wyjścia analogowe.

Wyjścia analogowe

Videofile i audiofile są od jakiegoś czasu zmuszeni do korzystania z wyjść cyfrowych w odtwarzaczach płyt – jestem pewien, że niejeden z Was kupił Fiio D3 lub podobny DAC z wyjściami RCA. Na pewnym etapie musimy po prostu zmienić sygnał cyfrowy na analogowy.

Fani Blu-rayów mogą się teraz zjednoczyć w radości, bo UDP-205 posiada wyjścia zbalansowane XLR, a także komplet złączy RCA – to wszystko w jednym pudełku… przypominam, że to przede wszystkim odtwarzacz 4K UHD.

Tak więc mamy tutaj odtwarzacz Blu-ray 4K, do tego genialny DAC i fantastyczny zestaw wyjść analogowych. Mogę podłączyć swoje zbalansowane głośniki JBL przez wyjścia XLR, mogę podłączyć słuchawki do frontowego wyjścia, mogę podłączyć cały zestaw 7.1 za pomocą wyjść RCA.

Moc

Jeżeli używam HE-6 od Hifimana lub innych słuchawek wymagających mocnego wzmacniacza, mogę skorzystać z wyjść XLR do podłączenia tegoż wzmacniacza do UDP-205. Mogę podłączyć słuchawki z mniejszą impedancją do frontowego wejścia. Mogę podłączyć amplituner do wyjść analogowych RCA. Wszystko to naraz i bez żadnych problemów – nawet nie wiecie, jak ogromną daje mi to radość.

Oczywiście UDP-205 nie jest wzmacniaczem, więc będziecie potrzebowali głośników aktywnych lub końcówki mocy do waszych kolumn. Wyjście słuchawkowe, chociaż świetne, najlepiej sprawdzi się ze słuchawkami o impedancji 32 Ohm. Jest to nieco rozczarowujące, ale od odtwarzacza Blu-ray nie oczekiwałem nic więcej – na tym polu to i tak lider wśród całej konkurencji! No i zawsze możemy podłączyć wzmacniacz słuchawkowy do genialnych wyjść z tyłu urządzenia.

Odtwarzanie

Jeżeli płyty to dla Was za mało, to co powiecie na ogromną liczbę obsługiwanych plików przeznaczonych wyłącznie dla zapewnienia najwyższej jakości dźwięku?

Na liście obsługiwanych formatów znajdują się DSD512 i PCM 32/768kHz, przetwarzane przez wbudowany układ ES9038Pro. Fromaty 7.1? Proszę bardzo, Dolby TrueHD, DTS-HD, na dokładkę Dolby Atmos. A dopiero zaczęliśmy zagłębiać się w produkt…

Media zewnętrzne

Jeżeli nie korzystasz z domowych zasobów sieciowych, takich jak komputer z udostępnionymi zasobami lub dysk sieciowy, zawsze możesz wykorzystać jeden z trzech portów USB dostępnych w UDP-205. Z tyłu znajdziemy dwa wejścia USB 3.0, z przodu jedno w standardzie USB 2.0 – wszystkie z nich poradzą sobie z odtwarzaniem materiałów wideo, zdjęć i muzyki.

Wi-Fi

Moduł Wi-Fi w standardzie 802.11ac nie jest moim pierwszym wyborem jeżeli chodzi o strumieniowanie plików, ale to wciąż ogromna przewaga nad konkurencją i doskonale jest mieć wybór. Jeżeli masz domową kolekcję plików w sieci lokalnej, możesz śmiało strumieniować je do UDP-205 za pomocą wspomnianego modułu bezprzewodowego lub gigabitowego złącza Ethernet.

Wygląda na to, że poza modułem Bluetooth nie mamy żadnych braków. Trochę żałuję, bo czasem chciało by się skorzystać z coraz popularniejszych słuchawek na Bluetooth, ale może wymagam zbyt wiele… W końcu UDP-205 to odtwarzacz z segmentu Hi-Fi, a Bluetooth można określić co najwyżej mianem średniej jakości. Może to świadoma decyzja?

Video

Jak dotąd nie robiliśmy tego w Headfonics, ale ze względu na naturę UDP-205 muszę przynajmniej liznąć tematu wideo i co o nim sądzę. Przez lata korzystałem z topowych telewizorów Samsunga, Serii X od Sony a także OLEDów od LG. Ostatnio na pierwszym planie jest projektor 4K od SONY – wybrałem przekątną 150” ponad jasność oferowaną przez HDR.

W kwestii HDR musiałem wrócić się na chwilę do panelu LG 4K i muszę przyznać – oglądanie jest co najmniej uzależniające. Kupiłem kilka filmów 4K tylko na potrzeby tej recenzji, w tym takie tytuły jak Mad Max i John Wick. Zostałem całkowicie wgnieciony w ziemię, szczególnie w Kong: Wyspa Czaszek i ostatnim wydaniu Piątego Elementu zmasterowanego pod 4K.

Wow – tylko tyle mogę powiedzieć. UDP-205 to pierwszy odtwarzacz oferujący Dolby Vision. Oszałamiające. Nie trzeba wiele dodawać, bo nikt nie zakwestionuje lidera w kwestii odtwarzania Blu-ray – UDP-205 jest dosłownie ostatecznym ogniwem. OPPO jest po prostu królem.

DAC

ES 9038PRO DAC to ulepszona wersja serii 9018 – to najmniej, co można powiedzieć w tym przypadku. Mam ogromną kolekcję urządzeń z chipem 9018 i wszystkie brzmią inaczej niż 9038PRO zawarty w UDP-205 – to świetny znak, bo implementacja tego DACa jest doskonale przemyślana i logiczna.

Jak zwykle, OPPO z dumą przyznaje, że wszystkie elementy wykorzystywane w sekcji audio dobierane są kawałek po kawałku tak, aby osiągnąć zamierzone brzmienie. Wszystko jest też tutaj przejrzyste – niezależnie od tego, czy źródłem było wejście USB DAC, płyty czy jakiekolwiek inne, doświadczany dźwięk był zawsze identyczny. Nie byłem w stanie powiedzieć, które źródło gra w danej chwili, więc nie mamy do czynienia z przełączaniem ukrytych presetów equalizera w zależności od źródła – brawo!

Wrażenia dźwiękowe

Tonalność

ES9038Pro to raczej niecodzienna bestia – mało urządzeń na rynku może pochwalić się wykorzystaniem tego układu. ES9018 wciąż króluje w sprzęcie z górnej półki, ale to 9038, przynajmniej w mojej opinii, jest lepszym układem DAC. Musimy tutaj wrócić do mojej debaty Burson 1793 kontra Burson 9018 – wiele zależy od implementacji. 9018 w Burson oraz 9018 w OPPO HA-1 brzmią inaczej – po prostu użyte komponenty mają znaczenie, układ to nie wszystko.

Według mnie HA-1 jest bardziej muzyczne w niskich partiach i bardziej wycofane w górnych niż neutralna implementacja 9018 w Burson Conductor. W przypadku 9038Pro użytego w OPPO UDP-205, nie mam żadnego punktu odniesienia – mogę tylko powiedzieć, że w moim przekonaniu tonalność jest bardzo zbliżona do tej w HA-1 niż do czegokolwiek innego. Tak więc niezależnie od użytych części mogę powiedzieć, że jeżeli chcecie punktu odniesienia, HA-1 brzmi bardzo podobnie. To dobra rzecz – cenię sobie delikatną nutę muzykalności, ale jej poziom w tym wypadku nie zbliża się nawet do niebezpiecznej granicy przesycania tonów. UDP-205 udowadnia, że jego konstrukcja jest w pełni przemyślna, a delikatne ciepło w dolnym zakresie sprawia, że doświadczenia płynące z obcowania są piękne niezależnie od rodzaju wykorzystania.

Bas

Niezaprzeczalnie znajdziemy tu delikatną ilość „łupnięcia” w dolnym paśmie, ale to ten rodzaj łupnięcia satysfakcjonującego i zachęcającego do obcowania. W porównaniu do HA-1 widzę tutaj uwypuklenie (porównując przy tym samym pliku i źródle), ale to w końcu odtwarzacz do kina domowego, a nie w całkowicie neutralny DAC/AMP dla purystów poszukujących 100% płaskości. To uwypuklenie świetnie współgra z większością głośników i słuchawek, a także daje ulgę przy beznadziejnie nagranych ścieżkach audio w wielu współczesnych filmach. Większość audiofili ma świadomość tego, że studia filmowe często przykładają niewielką wagę do naprawdę skrupulatnego dopieszczenia ścieżki dźwiękowej.

Delikatne wzmocnienie basu to wystarczająco, żeby bardzo złe nagranie uczynić znośnym, a jednocześnie nie musieć polegać na programowych equalizerach, które wprowadzają często nieakceptowalne dystorsje. Dla mnie to dobre rozwiązanie – preferuję nieco wzmocnienia tego zakresu „wewnątrz sprzętu” niż kiepską korekcję programową. Jeżeli chodzi o czystość, to jest doskonała, bez szorstkości i nadmiernej intensywności. Określiłbym ją jako umiarkowanie intensywną, która nigdy nie przesłania treści i nie irytuje – całość jest po prostu ujmująca. Ujmująca na tyle, że życzyłbym sobie słyszeć taki bas w innych urządzeniach.

Średni zakres

Moim zdaniem środek zakresu jest całkowicie neutralny, bez najmniejszej skłonności do zabarwienia. W tym aspekcie nie potrafię odróżnić średnicy od starszego Sabre 9018 użytego w OPPO HA-1. Jako całość, średnie tony określiłbym jako delikatnie lepsze w UDP-205, ale to bardzo subtelna różnica.

Według mnie wszystkie partie wokalne nie wychodzą przed scenę, mimo tego, że mój zestaw głośnikowy jest bardzo zbliżony do słuchacza. Aby to zweryfikować, sprawdziłem UDP-205 z innymi głośnikami od JBL i AudioEngie oraz z ogromną ilością słuchawek – wynik był taki, że średnie tony delikatnie wyłaniają się do przodu, ale nigdy nie czułem ich przed samą twarzą. Całe szczęście, bo gdyby były zbyt blisko, przestrzeń się kurczy i tracimy wrażenie głębi. Tak więc w kwestii umiejscowienia i wrażenia bycia na widowni wszystko jest dokładnie tak, jak być powinno – nie mogę prosić o nic więcej.

Skupiając się na samej jakości średnich tonów, jest ona oczywiście doskonała – słychać to zarówno w najwyższej jakości plikach, jak i kiepsko zmontowanych ścieżkach filmowych. Nigdy nie zdarza się, żeby cokolwiek brzmiało kiepsko.

Tony wysokie

Jeśli już miałbym na cokolwiek narzekać, to będzie to narzekanie bardzo na wyrost. Odnoszę wrażenie, że soprany są zbyt wycofane i zbyt zlinearyzowane ze średnicą. Mam przez to na myśli, że soprany i tony średnie nie walczą o uwagę słuchacza i w związku z tym basy wybijają się w podobnym porównaniu.

Samej jakości wysokich tonów nie mam nic do zarzucenia, zarówno ilość jak i dokładność przedstawiają się dokładnie tak, jak bym tego oczekiwał. Czuć umiarkowanie w dozowaniu, co zapewne podyktowane jest przeznaczeniem do kin domowych i w tej kwestii pewnie zdecydowana większość użytkowników przyklaśnie brzmieniu oferowanemu przez UDP-205. Wysokie partie są wyraźne, ale nie bolesne w odbiorze.

Jeżeli korzystasz z głośników lub słuchawek zorientowanych na tony wysokie, sugeruję skorzystać z korektora brzmienia – w moim odczuciu może to uczynić tę końcówkę pasma bardziej interesującą. Jak już wspomniałem, nie traktuję tego w kategorii problemu – wrażenie wycofania nie koliduje w żaden sposób z jakością opisywanych częstotliwości, które opisałbym jako krystaliczne, dlatego bez wahania poleciłbym odtwarzacz do połączenia z całkowicie high-endowymi wzmacniaczami kolumnowymi i słuchawkowymi.

Przestrzenność i scena

Nie jestem w stanie wskazać żadnej różnicy między obrazowaniem starszego Sabre 9018 w HA-1 a nowszego Sabre 9038Pro użytego w UDP-205. W sensie fizycznym odczuwam je tak samo – to dobry znak, bo przestrzenność HA-1 uważam za znakomitą. W zestawie 2.1 nie ma się zupełnie czego obawiać, podobnie jak w większości słuchawek. Nie wszystko zagra jednak doskonale – HD800 znane z doskonałej przestrzenności nie najlepiej dogadują się z UDP-205 – w tym przypadku wybrałbym raczej Bursona.

Całościowo scenę określam najwyższą półkę – wysokość, szerokość, głębia i odseparowanie są po prostu doskonałe. Kłaniam się inżynierom OPPO w pas, ponieważ widać, że zaadaptowali każdy element tego urządzenia tak, aby grało według ich uznania, a więc idealnie – wrażeniu przestrzenności nie brakuje dosłownie nic. Przeważnie gdy mamy do czynienia ze zbyt szeroką sceną, dźwięk wydaje się zbyt rozciągnięty i cienki, dlatego wielkie podziękowania dla OPPO, że nie zdecydowali się nadmierne uwydatnienie sceny.


Nasz werdykt

UDP-205 to czołowy gracz na rynku 4K UHD… a w zasadzie to na całym rynku Blu-ray. Nie wiem, czy istnieje jakikolwiek lepszy sprzęt na półce pod tytułem „wideo 4K”, a dodajmy do tego jeszcze wybitne osiągi audio. Zaskoczyło mnie, jak łatwa jest obsługa i jak bardzo pokochałem możliwość błyskawicznej zmiany podpiętych urządzeń. Wszystko to w akompaniamencie wybitnej jakości dźwięku od A do Z, w każdych okolicznościach – to w końcu sprzęt dla audiofili, którzy mają urządzenia 4K UHD w swoich zestawach. Jedyna rzecz której mi zabrakło, to łączność Bluetooth.

Wycena urządzenia jest właściwa biorąc pod uwagę wszystkie elementy zestawu, w tym funkcjonalność i formę. OPPO zaprezentowało kolejny produkt, który zatrzęsie rynkiem, bo mamy tutaj do czynienia z końcem łańcucha pokarmowego – dalej nie ma już nic. Począwszy od niesamowitych właściwości wideo, przez niuanse jak wydajność modułu Wi-Fi, a skończywszy na jakości dźwięku – o więcej prosić nie mogę. Doskonała robota, OPPO.